2016-09-14

Na pytania odpowiada Anetta Jaworska-Rutkowska, kierownik ds. relacji zewnętrznych i CSR, Jeronimo Martins Polska S.A.

 Warszawska Jesień Poezji – doroczny festiwal Związku Literatów Polskich – już za kilka tygodni. To jego 45. edycja. Z niemałym trudem szukaliśmy wsparcia finansowego na realizację bogatego programu tej kilkudniowej imprezy. Biedronka, jako sponsor, udzieliła nam znaczącego wsparcia. Jakie motywy nią kierowały? Od początku istnienia, czyli od ponad dwóch dekad, podejmujemy szereg inicjatyw, które mają na celu rozwiązywanie problemów społecznych oraz kształtowanie ważnych dla Polaków wartości. Dlatego też nie mogło zabraknąć naszej sieci przy organizacji tego tak ważnego dla artystów i warszawiaków wydarzenia.

Jesteśmy zaszczyceni, że możemy wesprzeć organizację wydarzenia, które od lat z powodzeniem promuje wysoką literaturę i sztukę, zapraszając na nie osoby w każdym wieku i o statusie społecznym. Festiwal udostępnia szerokiej publiczności wartościowe treści – przypomina znakomite nazwiska z kanonu polskiej i zagranicznej literatury i kreuje nowe talenty. Ważnym elementem kolejnych edycji jest edukacja młodzieży w sposób nowoczesny i wyjątkowy. Nie możemy zapomnieć także o tym, jak mocno wydarzenie to podkreśla rolę Warszawy – pokazuje nam, jak ważna była i jest stolica dla ludzi pióra.

Wasze zainteresowanie literaturą, poparte konkretem, zaczęło się w zeszłym roku organizacją konkursu „Piórko 2015”. Jak się zrodził jego pomysł? 

Pomysł na konkurs zrodził się w odpowiedzi na postępujący spadek czytelnictwa oraz malejące zainteresowanie książkami wśród najmłodszych. Odchodzenie od czytania książek, pełniących wyjątkową rolę w rozwoju dzieci, stało się problemem społecznym widocznym w całej Europie. W przypadku literatury dziecięcej oznacza to stratę dodatkowej wartości – budowania relacji w rodzinie. Czytanie jest doskonałą okazją, aby między dzieckiem a osobą, która czyta, wytworzyła się bardzo specjalna relacja, bazująca na wspólnocie przeżyć. Wspólne lektury tworzą możliwość przeżywania razem rozmaitych uczuć, a osoba, z którą dziecko je przeżywa, staje mu się bliska. Namawiamy, aby wykorzystać tę zależność w budowaniu silnej więzi dziecko – rodzice, dziadkowie czy rodzeństwo. Więź emocjonalna to nie jedyna korzyść z kontaktu dziecka z lekturą – oprócz tego młody czytelnik uczy się porządkowania odbieranych treści, selekcji tych najważniejszych, stymuluje wyobraźnię oraz trenuje pamięć i koncentrację. Czytajmy zatem naszym dzieciom książki już od najmłodszych lat.

W warszawskich marketach pytam jednego, dwóch, dziesięciu klientów, głównie młodych rodziców, ale także babcie z wnukami, o ocenę czytelniczą treści i oprawy graficznej nagrodzonej książeczki Katarzyny Szestak pt. Szary domek. Na okładce czytam opinię m.in. znanego dziennikarza Jarosława Gugały: „Piękna, pobudzająca wyobraźnię, ucząca nietuzinkowego patrzenia na świat opowieść dla dzieci i nie tylko…”. Co zmotywowało sieć Biedronka do ogłoszenia następnej edycji konkursu? I tak już będzie – macie nadzieję – przez następne lata?

Biedronka, jako największa sieć handlowa i jedna z największych firm w Polsce ma świadomość odpowiedzialności, która związana jest z jej działalnością, oraz ogromnego wpływu, jaki wywiera na swoje otoczenie. Codziennie nasze sklepy odwiedza blisko 4 miliony klientów i chcemy przekazać im, że warto i trzeba czytać książki. Według badań stanu czytelnictwa, które cyklicznie prowadzi Biblioteka Narodowa (TNS Polska dla BN, 2015) nawyku czytania uczymy się zwłaszcza w rodzinie i środowisku bliskich znajomych. Jeśli nie czytają członkowie naszych rodzin, najbliżsi znajomi, my także nie będziemy czytać. Dlatego chcemy pokazać Polakom, którzy nie mają tych dobrych wzorców w swoim otoczeniu, że czas spędzony z lekturą przynosi wiele korzyści dla nas i naszych dzieci. Z drugiej strony wielu rodziców ma problem z podjęciem decyzji, co czytać dziecku w przypadku tak wielu możliwości wyboru? Konkurs „Piórko” ma ten dodatkowy walor, że wskazuje wartościowe, współczesne pozycje z literatury dziecięcej, dając klientom podpowiedź przy codziennych zakupach. Książka Szary domek autorstwa laureatek „Piórka 2015”, która m.in. została rekomendowana pedagogom jako pomoc przez Rzecznika Praw Dziecka, sprzedała się w liczbie ponad 35 tys. egzemplarzy! Dane te pokazują, że dobra literatura w przystępnej cenie jest potrzebna.

„Piórko” to literatura dla dzieci, a dla dorosłych? 

Nasza sieć angażuje się w wiele działań mających na celu popularyzację literatury. Od 2009 roku prowadzimy regularną sprzedaż książek. Wówczas we wszystkich sklepach powstała strefa Rozrywki, do której co dwa tygodnie trafia specjalnie wyselekcjonowana oferta tytułów, bazująca na najnowszych trendach literackich i nowościach wydawniczych, w atrakcyjnych cenach. Wśród nich znajduje się klasyka literatury, a także prace współczesnych, nagradzanych autorów, m.in. w sprzedaży dostępne były książki, które w 2014 roku nominowane zostały do nagrody Nike. Stałym elementem oferty są akcje tematyczne, np. „2 mln książek za 4,99 zł”. Angażujemy się także w wydarzenia promujące czytelnictwo, m.in. w projekt „Książka na Jana”, którego celem jest zaszczepienie tradycji obdarowywania bliskich literaturą w dniu święta książki, tj. 24 czerwca. Przyczyniliśmy się również do publikacji albumu o księdzu Janie Twardowskim w 100. rocznicę jego urodzin oraz biografii piłkarzy: Dariusza Dziekanowskiego i Jakuba Błaszczykowskiego. Z Fundacją Faktu wprowadziliśmy na rynek m.in. książkę Legendy Polskie, w całości zilustrowaną przez słynnego polskiego plakacistę Andrzeja Pągowskiego.

Słyszę od klientów, że wspieracie inne imprezy za zakresu kultury, ale także innych dziedzin. Jakich?W naszych działaniach stawiamy na długofalowość – stąd jednym z naszych wieloletnich partnerów jest Caritas w Polsce. Od 2006 roku wspólnie organizujemy Ogólnopolski Festyn Rodzinny „Bądźmy razem”, przekazując najbardziej potrzebującym tysiące paczek i upominków, a także wspierając ich edukację i rozwój. Paczki dostają też dzieci z okazji mikołajek, a także mali pacjenci warszawskich szpitali z okazji Światowego Dnia Chorego. Od początku współpracy z Caritas w Polsce przygotowaliśmy blisko 1,2 mln paczek. Nie zapominamy o studentach, których co roku zapraszamy do naszej firmy na staże i praktyki. Natomiast przy wsparciu merytorycznym Katedry Ubioru Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi od 2013 roku organizujemy konkurs „Młodzi projektanci dla Biedronki”, dzięki któremu studenci mają okazję skonfrontować swoje pomysły z potrzebami rynku, a Biedronka wzbogacić swoją ofertę o atrakcyjny produkt skierowany do wszystkich klientów. 

Jest to tylko część naszych aktywności, które pokazują, że sieć Biedronka jest odpowiedzialnym członkiem społeczeństwa. Wierząc, że przyszłością jest młode pokolenie, w naszych działaniach CSR-owych stawiamy na rozwój dzieci i młodzieży. Aby już u najmłodszych zaszczepić chęci do zdrowego trybu życia i poprawnego odżywiania się, uczestniczymy w koalicji firm (Biedronka, Danone, Lubella i Instytut Matki i Dziecka) Partnerstwo dla Zdrowia, które prowadzi program edukacyjny „Śniadanie Daje Moc”. Zaangażowanie dzieci jest ogromne – w roku 2015 uczestnikom Dnia Śniadanie Daje Moc udało się pobić Rekord Guinnessa w największej lekcji gotowania zdrowego śniadania! Natomiast wspólnie z Green Factory Sp z o.o. prowadzimy cykl warsztatów „Zielona kraina” – w 2016 roku ponad 4 tys. dzieci poznało zasady prawidłowego żywienia i wzięło udział w interaktywnych zajęciach z udziałem dietetyka i kucharza. Równie istotne jest dla nas wsparcie projektów sportowych. Nie tylko kibicujemy dzieciom i młodzieży w ich zmaganiach sportowych, ale także aktywnie wpieramy ich w dążeniu do realizacji marzeń. Jesteśmy razem ze Stowarzyszeniem „Nadzieja na Mundial” przy organizacji mistrzostw w piłce nożnej dla podopiecznych placówek opiekuńczo-wychowawczych w kraju i za granicą. Jesteśmy także partnerem Funduszu Natalii Partyki, który organizuje konkursy stypendialne i wspiera sportowców w wieku od 17 do 22 lat, którzy z różnych przyczyn mają utrudniony dostęp do profesjonalnego sportu. Wraz z Polskim Związkiem Piłki Nożnej szkolimy przyszłych piłkarzy w ramach Akademii Młodych Orłów. Biedronka jest obecna w ponad 1000 miejscowości w całej Polsce. Dlatego z pełną odpowiedzialnością, wspólnie z partnerami społecznymi, angażujemy się w ważne wydarzenia i różnorodne działania służące podnoszeniu jakości życia w Polsce. Jest to możliwe dzięki bezpośredniej pomocy finansowej i materialnej, a także dzięki podejmowaniu inicjatyw związanych z propagowaniem kultury i sportu oraz wprowadzaniu do oferty produktów z misją społeczną.

Czy te inicjatywy przekładają się na wyniki handlowe sieci Biedronka?  

Interesujące programy, o których szeroko informujemy w mediach czy na terenie naszych sklepów, są atrakcyjne dla naszych klientów, co może wpływać na wzrost ich zainteresowania firmą i jej produktami. Jednak celem naszych działań CSR nie jest wzrost sprzedaży produktów. Misją naszej firmy, która jest integralną częścią lokalnych społeczności oraz środowiska naturalnego, jest wywieranie pozytywnego wpływu i spełnianie potrzeb naszych klientów, pracowników, partnerów handlowych oraz rozwój regionów, w których działamy.

Do hasła „Zawsze niskie ceny” można dodać: „Zawsze rosnące wartości kultury”.

Nie tylko kultury. Staramy się kształtować i promować wartości cenne dla wszystkich Polaków, m.in. przywiązanie do rodziny, dbanie o zdrowie własne i bliskich, godna praca, poszanowanie środowiska naturalnego, nowoczesny patriotyzm, pozytywne nastawienie do wartości narodowych. Chcemy, aby dotarły one do jak największej liczby osób, a 45. Warszawska Jesień Poezji jest znakomitym wydarzeniem, podczas którego możemy celebrować kontakt z literaturą i sztuką wspólnie z całymi rodzinami.

 Pytania zadawał Wiesław Łuka.

jeronimo-martinsbiedronka

 

 

Kategoria: